مدیرعامل نیروگاه طرشت در مصاحبه با برقاب گفت: بعد از پیک تابستان سال ۱۴۰۰ واحدهای یک و دو این نیروگاه از مدار خارج شده و مولدهای پایه گازسوزکه دارای تکنولوژیهای جدید هستند جایگزین آنها شده و در پیک سال ۱۴۰۱ وارد مدار تولید برق میشوند.
سیدیحیی نوبخت گفت: نیروگاه طرشت با گذشت بیش از ۶ دهه فعالیت، با همان قابلیت اطمینان و توان طراحی اولیه، همچنان در مدار تولید برق قرار دارد. اما طبیعتا نیروگاههایی که با تکنولوژیهای قدیمی ساخته و طراحی شدهاند، براساس استراتژیها و سیاستهای حاکم در وزارت نیرو، باید فعالیت نوسازی خود را آغاز کنند.
وی تاکید کرد: قاعدتا نیروگاه طرشت نیز از این قضیه مستثنی نیست و به عنوان اولین نیروگاه بخار کشور برنامههای توسعهای خود را از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ آغاز و در استقرار سیستمهای مدیریتی، تدوین سند مدیریت راهبردی و ارتقای فرهنگ سازمانی گامهای موثری برداشته است.
نوبخت یادآور شد: در راستای استراتژیهای شرکت که اهداف و برنامههای آن بر مبنای استراتژیهای شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و وزارت نیرو تدوین شده، از ابتدای سال ۱۳۹۵ فعالیت نوسازی نیروگاه آغاز شد و در اولین گام، توربین گازی H۲۵ در مجموعه نیروگاه طرشت نصب شد و خوشبختانه طبق برنامه اولیه که برای آن تدوین شده بود در اواسط پیک سال ۱۳۹۸ این واحد وارد مدار تولید برق شد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نیروگاه طرشت افزود: این اقدام منجر به افزایش راندمان نیروگاه طرشت از ۲۱ درصد به بیش از ۲۵ درصد شد و بر اساس مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده امکان تلفیق این واحد با دو واحد بخار قدیمی نیروگاه طرشت وجود دارد.
وی اضافه کرد: در همین راستا بعد از پیک سال ۱۴۰۰، واحدهای یک و دو نیروگاه طرشت از مدار خارج خواهند شد و مولدهای پایه گازسوز (موتورهای گازسوز) که دارای تکنولوژیهای جدید هستند و راندمانهای بالایی نیز دارند جایگزین آنها شده و در پیک سال ۱۴۰۱ وارد مدار تولید برق میشوند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نیروگاه طرشت تاکید کرد: این واحدها در مجموع با توان تولیدی ۵۰ مگاوات و با راندمان بیش از ۴۵ درصد توسط متخصصان داخلی نصب و بهرهبرداری خواهند شد.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که نوسازی نیروگاههای تهران چه میزان صرفهجویی در هزینههای تامین برق در پایتخت را به همراه خواهد داشت، باید گفت راندمان پایین در نیروگاههای مسن، با توجه به تکنولوژیهای قدیمی، انکارناپذیر است. این در حالی است که راندمان نیروگاهها رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داشته و همه این مسائل باعث میشود برق تولید شده از نیروگاههای قدیمی که راندمانهای پایینی دارند با قیمت تمامشده بالاتری تولید شود.
وی اضافه کرد: با نوسازی نیروگاههای فرسوده و با افزایش راندمان آنها طبیعتا میزان سوختی که در این واحدها مصرف میشود کاهش یافته و از افزایش قیمت تمام شده جلوگیری میکند. در نهایت به همان میزان که مصرف سوخت کاهش پیدا کند، بحث کاهش آلایندهها و قاعدتا بحث سازگاری آن با محیطزیست نیز بیشتر نمایان و با صرفهجویی در سوخت نیروگاهها میتوان این سوخت را به سایر بخشها تزریق کرد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری نیروگاه طرشت ادامه داد: درمورد مزیت نوسازی نیروگاههای فرسوده نسبت به ساخت نیروگاههای جدید باید گفت که برای ساخت یک نیروگاه جدید مقدمات و زیرساختهایی لازم است درحالیکه در نیروگاههای قدیمی بسیاری از هزینههای اولیه انجام شده است. بنابراین وجود زیرساخت اولیه این نیروگاهها، خود باعث صرفهجویی در هزینههای اولیه استقرار و نصب واحدهای نیروگاهی در بسیاری از بخشها میشود.
نوبخت در پایان گفت: اما برای نوسازی نیروگاههای فرسوده مشکلاتی هم وجود دارد که کماهمیت هم نبوده و مهمترین آنها بحثهای اعتباری و کمبود نقدینگی است که در کاهش سرعت طبیعی و استاندارد تکمیل پروژه نقش پررنگی دارد. البته وزارت نیرو در این مسیر مساعدتهایی انجام داده و برای تامین منابع مالی نوسازی و افزایش راندمان نیروگاهها گامهای موثری برداشته است. در نهایت امیدوار هستیم نیروگاه طرشت با برنامههای توسعهای پیشرو در پیک سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از جوانترین نیروگاههای کشور فعالیت خود را ادامه دهد.